Vińales

9 januari 2020 - Vinales, Cuba

Enkele hanen in de buurt kraaiden voor 5 uur vanmorgen al naar hartelust. We waren dus al vroeg wakker maar gelukkig hield het gekraai niet in alle hevigheid aan, zodat we toch nog een paar uurtjes konden slapen. Na een goed ontbijt in het restaurantje dat bij onze casa hoort, vertrokken we om 9 uur voor een wandeling door de Vińales vallei. Deze vallei staat op de werelderfgoedlijst. We hadden een hele leuke, goed Engels sprekende gids, die veel wist te vertellen over de flora en fauna in de vallei. We kregen ook een goed beeld van de kleinschalige landbouw hier. Op de boerderijtjes wordt van alles verbouwd om in eigen onderhoud te voorzien en te verkopen op de markt: koffie, groenten, cassave , mango, ananas, yuka en nog meer. Bijna al het werk gebeurt met de hand en het ploegen wordt gedaan met een ossenspan. Dat geldt ook voor de tabaksplantages in deze vallei die we gisteten bezochten. Voor transport wordt veel gebruikt gemaakt van paarden. Als groot contrast zagen we in het dorp diverse Cubanen op mooie elektrische scooters rijden. We bezochten een koffieboerderij en onderweg liet onze gids ons van alles ruiken en proeven. Op een bepaald moment zagen we ook de hommel kolibrie, met ongeveer 7 cm het kleinste vogeltje ter wereld.

Helaas kwam Els ten val en verstuikte daarbij haar enkel. Ze wilde de wandeling wel afmaken maar toen ze 's middags haar schoen uittrok, zat er een flinke zwelling op en kon ze nog maar moeilijk lopen. Gelukkig hadden we een middag om zelf in te vullen en met ijs van het restaurantje zijn we de zwelling te lijf gegaan. Na de lunch op het terras van ons restaurantje hebben we de rest van de middag lekker op het dakterras gezeten en aan het eind van de middag een tukje gedaan.

Vińales is een dorp dat erg gericht is op de vele toeristen die hierheen komen om te voet, te paard of op de fiets de vallei te verkennen. De vallei wordt omzoomd door 'mogotes', kalkrotsen die 150 miljoen jaar geleden zijn gevormd en die vanwege hun speciale vorm ook wel 'olifantsruggen' worden genoemd. In de kalkrotsen hebben zich vele grotten gevormd. De nationale boom van Cuba, de koningspalm met zijn witte stam, groeit ook in deze vallei.

Vanwege het toerisme zijn er ontzettend veel 'casas particularas (bed &  breakfast). Die huizen zien er mooi en goed onderhouden uit en we hebben dan ook enkele prachtige casas gezien. De eigenaren moeten een zorgvuldige administratie bijhouden van alle gasten, want behalve belasting voor hun casa moeten ze ook 10% van hun inkomsten afdragen aan de staat. Zo profiteert de staat mee van deze privé ondernemingen. De Cubaanse regering bepaalt ook voor een groot deel onze reis: de bus is van de staat en de chauffeur en onze gids Eduardo werken in dienst van de staat, die dus ongetwijfeld ook bepaalt wat wij allemaal bezoeken tijdens deze reis.

's Avonds hebben we weer gegeten in het restaurantje bij onze casa en daarna zijn we vanwege de live muziek nog wat gaan drinken op het terrasje bij de kroeg er tegenover.

1. Laurie:
    10 januari 2020
    I hope Els is feeling better with her ankle and can enjoy the rest of the holiday with out to much pain. Hugs to you both