Greenwood - Vicksburg

2 september 2019 - Vicksburg, Mississippi, Verenigde Staten

Na een goede nachtrust in onze 'shack' vertrokken we naar Vicksburg, dat we na een ommetje en een koffiepauze rond kwart over 1 bereikten. Bij aankomst in dit stadje viel ons meteen al op dat ook hier veel mooie huizen staan, maar het mooiste huis van Vickburg is waarschijnlijk de historische 'mansion' waar wij gingen overnachten. Het prachtige huis met de naam "Anchuca", wat "Happy Home" betekent, werd tussen 1830 en 1856 gebouwd.

We werden uiterst vriendelijk verwelkomd door Lisa, die ons meteen ook vertelde dat vandaag zowat alles in Vicksbug gesloten was in verband met Labor Day (d.i. eigenlijk op 1 september, maar omdat dat op een zondag viel, vierden ze het vandaag). We kregen "Emma's room" toegewezen, een kamer in het ernaast gelegen logies gebouw. De kamer zag er mooi en sfeervol uit.

Nadat we ons wat hadden opgefrist en geluncht hadden, zijn we naar het Military Park van Vickburg gereden. Dat is een enorm groot park vol monumenten ter herinnering aan de slag om Vicksburg in 1863 tijdens de vierjarige burgeroorlog tussen de noordelijke staten (de Unie) en de zuidelijke staten (de Confederatie). De belangrijkste oorzaak van deze burgeroorlog was de afschaffing van de slavernij, iets wat het noorden wel en het zuiden niet wilde. Om Vicksburg werd fel gestreden, omdat dit stadje strategisch belangrijk was voor de noordelijke staten om via de Mississippi vrije doorgang naar het diepe zuiden te krijgen. Vicksburg ligt op steile heuvels aan die rivier en was daarom moeilijk in te nemen. Pas na een half jaar strijd en een beleg van zes weken gaf de stad zich op 4 juli 1863 over. Voor de Unie was dit een van de belangrijkste veldslagen om de uiteindelijke overwinning te behalen. Na een film over de belegering van Vicksburg hebben we met de auto een tour door het park gemaakt.

Daarna reden we terug naar ons hotel en vervolgens hebben we een wandeling door het centrum van Vickburg gemaakt  Daar was inderdaad alles gesloten, maar we konden wel genieten van de mooie muurschilderingen op de kademuur langs de Yazoo Rivier (zijrivier Mississippi). Die schilderingen vertelden de historie van de stad. Onderweg zagen we ook nog een prachtige magnoliaboom vol vruchten.

Toen we terug bij het hotel waren, zijn we naar een van de casino's aan de rand van de stad gereden en hebben ons daar tegoed gedaan aan een heerlijk diner buffet. Terug in ons mooie hotel hebben we dit verhaal gemaakt en wat nog geregeld voor de komende dagen.