Clarksdale - Greenwood

1 september 2019 - Greenwood, Mississippi, Verenigde Staten

Na een paar latertjes in de afgelopen week besloten we het vandaag even heel rustig aan te doen. Na het uitchecken hebben we eerst brood, beleg en fruit ingekocht bij de plaatselijke Walmart. Daana zijn we naar een authentieke herberg in de buurt gereden, de Shack up Inn. Het gebouw in jaren 30 stijl is geheel van hout, maar aan de buitenkant is het helemaal voorzien van (roestige) golfplaten. Niet zo'n heel fraai gezicht, maar van binnen zag het er prachtig uit. Zowel de kamers in de herberg als de shacks (vakantiehuisjes) in jaren 30 stijl die eromheen stonden, worden nog volop geboekt door vnl. Amerikanen.

Hierna begonnen we aan de korte trip naar Greenwood. Onderweg wilden we nog het Emmit Till museum bezoeken, maar dat was helaas gesloten. Deze zwarte jongen flirtte met een blank meisje achter een balie in Money, een plaatsje vlakbij Greenwood. Om die reden werd hij door twee blanken vermoord. Mede door deze gebeurtenis werd de Civil Rights beweging in de jaren 60 in gang gezet.

Toen we bij onze accommodatie, de Tallahatchie Flats, aankwamen, zagen we dat we de komende nacht zouden doorbrengen in eenzelfde soort 'shack' als we vanochtend hadden gezien. Deze keer dus geen mooie grote hotelkamer, maar een traditioneel jaren 30 verblijf.  De huisjes die hier staan, komen allemaal van plantages uit de buurt en zijn samengebracht op deze katoenplantage op 5 km van Greenwood. Het was even wennen maar leuk om een keer mee te maken.

Omdat we te vroeg waren, konden we nog niet inchecken. Daarom reden we naar Greenwood en waren verbaasd over de prachtige huizen, vooral langs Boulevard Avenue, ooit uitgeroepen tot een van de mooiste straten van Amerika. De huizen zijn niet alleen mooi. Ze zijn ook bijna allemaal omgeven door veel groen, alsof ze allemaal in een groot bos staan. Greenwood is maar een klein stadje maar heeft ook een vervelende geschiedenis als het om rassendiscriminatie gaat. Tot op de dag van vandaag wonen de blanken in de mooie (land)huizen aan de ene kant van de spoorweg en aan de andere kant is de arme zwarte wijk.

Omdat we geen zin hadden om vanavond weer op pad te gaan, hebben we na een rondrit door het stadje uitgebreid gebruik gemaakt van een Chinees buffet. Daarna zijn naar onze 'shack' gereden en hebben de rest van de dag daar doorgebracht met voetbal, lezen, de planning en een enkele reservering maken voor de komende dagen. De kennismaking met onze 'shack' viel best mee, het zag er van binnen leuk uit en er was airco. Het hele huisje is behangen met oude kranten.  In het begin van de avond hebben we een nog een stukje gewandeld, gegeten en verder wat TV gekeken. Een lekker relaxte dag, zodat we er de komende dagen weer tegenaan kunnen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade