New Orleans

5 september 2019 - New Orleans, Verenigde Staten

Toen we deze morgen rond 9 uur op pad gingen, was het al ruim boven de 30 graden. We begonnen met een korte wandeling en daarna zijn we met een 'hop on hop off'  bus een stadstour gaan maken. Onze eerste uitstapplaats was bij het Louis Armstrong park. In dat park bevindt zich Congo Square dat belangrijk is geweest voor het ontstaan van de Amerikaanse muziek. Daar kwamen al in de 18e en 19e eeuw  negerslaven en vrije zwarte mensen op zondagen bijeen om samen muziek te maken en te dansen.  Het plein wordt omgeven door oude pecannoten bomen waarvan de dikke takken horizontaal groeien. Hieraan werden negers na lynchpartijen opgehangen. In het bluesnummer "Strange Fruit" zingt Jimmy Holliday daarover. Vlakbij Congo Square staat het huis waarin de eerste opnamestudio van Louisiana was gevestigd: de J & M Recording Studio van Cosimo Matassa. Hij verrichte in de jaren 40 en 50 baanbrekend werk en jonge artiesten als Fats Domino ("The Fat Man"),  Ray Charles en Little Richard namen daar hun eerste plaatjes op. Nu was er een wasserette gevestigd, maar er hing een plaquette aan de muur en we mochten binnen rondkijken. Er hingen wat oude posters en muziekinstrumenten tussen en boven de wasmachines. We hebben daarna ook nog even door het park gewandeld en enkele foto's gemaakt, o.a. van het standbeeld van Louis Armstrong, een kind van New Orleans.

Onze volgende stop was bij St Charles Street, volgens reisgidsen de mooiste straat van de stad. We zijn daar uitgestapt en hebben met de 'streetcar' de straat op en neer gereden en de vele mooie 'mansion's kunnen bewonderen. Na een lunch bij Subway zijn we met de bus naar Mardi Gras World gereden. Mardi Gras is de dinsdag voor aswoensdag, de dag waarop in New Orleans meerdere carnavalsparades worden gehouden met tienduizenden mensen langs de kant. Net als bij ons zijn er een soort clubs, de "Krewes", die dan met grote praalwagens of in groepen door de straten trekken. Bijzonder is dat die groepen niet zelf hun wagens bouwen, maar dat dat gedaan wordt door enkele gespecialiseerde bedrijven. Zij bouwen de praalwagens in opdracht van de "Krewes".

Tijdens de rondleiding zagen we hoe daar dagelijks mensen bezig zijn met het maken van de mooiste creaties. Net als bij ons wordt gebruik gemaakt van bijv. piepschuim, papier maché en polyester. Het uitsnijden van de figuren uit piepschuim gebeurt zelfs al door een computer aangestuurde robot. We kregen een film te zien en een rondleiding door de werkplaats en de loods waar we alle wagens, koppen en poppen konden bewonderen. Er waren veel schitterende exemplaren bij.

Na dit uitstapje zijn we met de bus in de richting van de Mississippi gereden en daar uitgestapt. We hebben langs de rivier gewandeld en daarna de koelte opgezocht van een hele grote outlet. Vervolgens hebben we de gekochte artikelen naar onze hotelkamer gebracht en ons daar ook opgefrist. Toen we wat bijgekomen waren, zijn we naar het French Quartet gewandeld en hebben daar de avond doorgebracht tot het bedtijd was.