Van Rapid City naar Custer

18 juni 2022 - Rapid City, South Dakota, Verenigde Staten

zaterdag 18 juni

Het was vandaag erg warm. We hadden gelukkig een korte verplaatsing met onderweg twee imposante monumenten.

Na een mooie rit door de Black Hills met zijn steile rotswanden kwamen we bij Mount Rushmore, de berg waar de portretten van vier Amerikaanse presidenten uit graniet zijn gehouwen. Het project werd tussen 1927 en 1941 uitgevoerd onder leiding van beeldhouwer Gutson Borglum. De sculpturen van de vier populairste presidenten van voor die tijd moesten een symbool zijn voor de eerste 130 jaar van de Verenigde Staten. De portretten van (vlnr) George Washington, Thomas Jefferson, Theodore Rooseveldt en Abraham Lincoln zijn 18 meter hoog. Het was een mooie ervaring om dit imposante kunstwerk met eigen ogen te zien. We maakten daar ook kennis met een Amerikaan met een Friese vader, die als jongeling de Elfstedentocht van 1954 gereden had.

Na vertrek waren we even later bij een kunstwerk dat nog volop in ontwikkeling is: Crazy Horse. Dit is de grootste bergsculptuur ter wereld en het is nog lang niet klaar. Het gezicht van Crazy Horse is 27 meter hoog. Dit monument is het antwoord van de inheemse Indiaanse bevolking op Mt Rushmore. De indianen waren er verbolgen over dat de presidenten werden afgebeeld in de Black Hills, een gebied waarin zij vele heilige plaatsen hadden.

Crazy Horse was aanvoerder / krijgsleider van de Lakota, Cheyenne en Apaho indianen in de strijd tegen de Amerikanen die de Black Hills wilden veroveren vanwege de vondst van goud. Hij leidde de indianen in de slag bij Little Bighorn waarbij generaal Custer werd gedood. Zijn indiaanse naam was  Tashunka Witko wat Steigerend Paard betekent. Het werk aan de bergsculptuur begon in 1947 o.l.v. beeldend kunstenaar Korczak Ziólkowski en zijn vrouw. Zijn nog levende kinderen en kleinkinderen zijn nog steeds bij het project betrokken. Op dit moment is alleen het gezicht pas klaar. De voltooiig van de hele sculptuur zal nog 30 tot 50 jaar duren.

De berg waarop de sculptuur wordt gemaakt heet Thunderhead Mountain en toen wij met een bus naar boven waren gereden, werd het vrij plotseling erg donker en klonken er een paar flinke donderslagen. Dat het op en bij deze berg vaak dondert en bliksemt komt door het hoge ijzergehalte in de rotsen. Kort na de donderslagen was er een hoosbui, maar toen zaten wij gelukkig al weer in de bus. We hebben er verder nog een film gezien over het hele project en rondgedwaald door het museum en de winkeltjes met indiaanse producten en kunstwerkjes.

Uiteindelijk zijn we daarna naar ons hotel gereden dat ergens midden in Custer State Park ligt. Daar zijn we de rest van de middag en de avond gebleven.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade