The Queen Mary

4 juni 2018 - Long Beach, California, Verenigde Staten

maandag 4 juli
Goed uitgeslapen werden we vanmorgen voor het eerst wakker met een deels bewolkte hemel. Ook de rest van de dag zou het overwegend bewolkt blijven in LA en door de frisse wind voelde het wat kil aan. Terwijl wij aan het ontbijt zaten, had Gerard nog een paar wegenkaarten voor ons gehaald. We zijn hier de afgelopen dagen echt in de watten gelegd en hebben ons meer dan welkom gevoeld. Het verblijf bij Gerard en Cyndee was het perfecte begin van onze reis door het westen van de USA. Rond 11.30u stonden onze reistassen klaar en waren we klaar om te vertrekken. Gerard en Cyndee brachten ons naar The Queen Mary, het passagiersschip waar we de komende twee nachten zullen overnachten. Op weg daar naar toe liet Gerard ons nog een stuk van LA zien en we reden o.a. door Anaheim en langs Disneyland. Daarna maakten we nog een lunchstop bij Belmond Beach. Vervolgens was het via downtown Long Beach nog maar een kort stukje naar The Queen Mary. Net nadat we daar hadden ingecheckt, kwam de bus met onze FOX reisgenoten ook aan bij het schip dat nu o.a. dienst doet als hotel. Na een uitgebreid afscheid van Gerard en Cyndee maakten we kennis met onze reisgenoten en reisleider Peter. Toen we onze reistassen in de hut zetten, merkten we dat het best wel erg fris was in onze hut, net als op de rest van de boot trouwens. We besloten daarom om van boord te gaan en even de omgeving te verkennen en wat foto's te maken. Daarna hebben een 4D-film gezien over de historie van The Queen Mary. Het schip werd gebouwd op een van de grote scheepswerven aan de River Clyde in Schotland en moest het grootste en snelste passagiersschip ter wereld worden. Het werd in 1936 te water gelaten en gedoopt door Queen Mary. De eerste tocht van het passagiersschip was van Southampton via Cherbourg naar New York. Het schip kon deze overtocht net binnen vier dagen voltooien, iets wat andere schepen in die tijd nog nooit was gelukt. In 1940 werd het schip helemaal wit geschilderd om het op zee minder opvallend te maken en tijdens WO II werd het ingezet voor de transport van troepen van de US naar Europa. In 1945 bracht The Queen Mary in één keer ruim 16.500 Amerikaanse manschappen terug naar New York. Na de oorlog werd het schip aangepast en weer ingezet als passagiersschip. De concurrentie met het vliegtuig kon het echter niet winnen en daarom is het in 1966 uit de vaart genomen. Uiteindelijk is het schip in 1967 als museumschip en hotel in LA terecht gekomen. The Queen Mary is ook vaak het toneel geweest in vele Hollywood films.
Na de 4D-film hebben we de zeer indrukwekkende machinekamers bezocht en daarna was het tijd voor een gezamenlijke borrel met onze reisgenoten. We hebben de dag afgesloten met een etentje in een van de restaurants op het schip met Frans en Thea uit Rijckevoort bij Boxmeer Terug in onze hut was het daar nog steeds zo koud dat ik met een jasje aan dit verhaal heb zitten typen.

1. Esther:
    5 juni 2018
    Heerlijk toch, die airco... ;-) Wel een indrukwekkend historisch hotel zo, de Queen Mary!
  2. Susanne den Boer:
    5 juni 2018
    Bijzonder hotel als start van de rondreis. Mooi begin in LA gehad, lekker genieten daar