Havana

6 januari 2020 - Havana, Cuba

Na een goed ontbijt kregen we deze ochtend eerst een zeer uitgebreide briefing van onze gids Eduardo, een Cubaan die prima Nederlands spreekt. Nadat we onze extra excursies e.d. hadden vastgelegd en betaald, vertrokken we tegen 10 uur naar het centrum van Havana. Ons hotel ligt in de wijk Miramar, een chique wijk met veel (gedeeltelijk vervallen) villa's en ambassades aan de rand van Havana. Eduardo vertelde veel over de geschiedenis van Cuba en over de vele gebouwen die we passeerden, totdat we op het grootste plein van het land, Plaza de la Revolución waren. Daar stapten we uit en konden we foto's maken van de oude Chevvy's, Buicks en andere old timers, die hier rondrijden. Er rijden overigens ongeveer net zoveel oude Lada's, die dienst doen als taxi. We maakten ook foto's van het 142 meter hoge nationaal monument, het Memorial José Martí (een nationale held uit de onafhankelijkheidsoorlog), en van een paar ministeriegebouwen met de enorme portretten van Che Guevara en Camilo Cienfuegos.

Na een kwartier reden we door naar het oude stadscentrum van Havana en daar begon onze uitgebreide rondwandeling op het Plaza de San Francisco. Vervolgens liepen we naar het Plaza Viega en Plaza de la Cathedral. Eduardo vertelde ondertussen honderduit over alle gebouwen met hun historie en andere interessante dingen die we onderweg zagen en er was overal genoeg tijd om foto's te maken. Met zo'n 22 graden was het prima wandelweer. We hadden bijna de gehele wandeling swingende muziek om ons heen, komend van bands die speelden op de terrassen of gewoon ergens op de straten of pleinen.

Rond 1 uur gingen we gezamenlijk lunchen in een restaurant in de Calle Obispo en daarna ging onze wandeling via het Plaza des Armas verder naar forten aan de oevers van de baai.

Rond 3 uur waren we aan het eind van onze wandeling door het oude centrum en reden we terug naar het hotel. Daar hebben we ons even wat opgefrist en daarna zijn we gaan wandelen in de buurt van het hotel. Via 5th Avenue en een zijstraat daarvan kwamen al snel op een boulevard langs de oceaan. Daar hebben in een strandtent een biertje en een cuba libre gedronken. Terug in het hotel heb ik het eerste deel van dit verhaal geschreven en vervolgens vertrokken we met 14 andere reisgenoten om 7 uur naar de Buena Vista Social Club. Daar hebben we eerst gegeten en daarna kregen we een flitsende, twee uur durende muzikale show met ook dansoptredens. Die was om half 12 afgelopen en daarna waren we, mede door de rum cocktails redelijk afgebrand en blij dat we even na half 1 het bed in konden duiken

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl