Onze tweede dag in Havana

7 januari 2020 - Havana, Cuba

Deze morgen stonden om 9 uur zes oldtimers (3 grote cabrio's en 3  gewone oldtimers) voor ons klaar bij het hotel. Daarmee maakten we een tocht van 3 uur met in totaal zes stops. Na elke stop wisselden we van auto, zodat iedereen een keer in elke oldtimer had gezeten. Het werd een hele leuke tour waarbij we weer allemaal nieuwe wijken van Havana te zien kregen. Zo maakten we een stop bij een park met enorme, ruim 100 jaar oude Ficus Laurel bomen. Daarna stopten we bij het Lennon park met het Abbey Road zebra pad, een standbeeld van John Lennon en een Yellow Submarine café. Vervolgens reden we naar een bos net buiten Havana met hele aparte bomen en veel kalkoengieren. We reden over de lange Malecón boulevard en maakten ook nog een stop bij een straatje waarin kunstenaars in het kader van een cultureel project alle huizen hadden beschilderd en er van afvalproducten de meest wonderlijke creaties hadden gemaakt. De tour eindigde rond 12 uur bij het Plaza de Armas.

We zijn toen met z'n tweetjes door wat straatjes van de oude stad gaan wandelen. Daarbij kwamen we een leuk muzikaal gezelschap tegen met salsa dansende steltenlopers. Niet veel later vonden we een leuk restaurantje met live muziek waar we konden lunchen. Het was lekker maar mijn kip was wel aan de droge kant. Na de lunch zijn we via de Calle Obispo, dé winkelstraat van het oude centrum, naar Parque Central gelopen.  Nadat we daar wat rondgelopen en gedronken hadden, deden we mee aan een rondleiding door het Capitool. Dit gebouw is aan het begin van de jaren 20 van de 20e eeuw in opdracht van de toenmalige dictator Machado gebouwd naar het voorbeeld van het Capitool in Washington. In dit gebouw vergaderden de volksvertegenwoordiging en de senaat van Cuba. Na de revolutie in 1959 raakte het in verval, maar het is na 2010 schitterend gerestaureerd en vorig jaar weer geopend voor het publiek. In het Capitool staat het 17 meter hoge, vergulde standbeeld van de Republiek. Het is een van de grootste indoor standbeelden ter wereld.

Na de rondleiding was het de hoogste tijd voor een biertje en een cuba libre en daarna zijn we gaan eten in een moderne bar/ restaurant en daar hebben de lekkerste maaltijd tot nu toe op. Bij het Parque Central vonden we na afdingen een taxichauffeur die ons voor 12 i.p.v. 20 CUC naar ons hotel wilde brengen. Nadat we even op adem waren gekomen, hebben we ons verder laten vermaken met het muzikale entertainment in het hotel.

1. Lieke:
    8 januari 2020
    Ik ben n beetje jaloers dat jullie in het Capitolio zijn geweest😊 Ik ben 3x in Havana geweest terwijl het gesloten was wegens renovatie. Nu is het eindelijk weer open dus 2 weken geleden wilde ik gaan, was er net na 12.00 uur maar toen was het gesloten tot 14.00 voor de lunch ( typisch Cuba!) daarna was ik in n ander deel van de stad en de laatste tour is om 16.00 uur dus weer niet gelukt. Misschien lukt het ooit nog n keer. Het "gouden" standbeeld heb ik wel gezien want de deuren stonden open.