Van Custer naar Scottsbluff

20 juni 2022 - Scottsbluff, Nebraska, Verenigde Staten

maandag 20 juni

Onder opnieuw onder een stralende zon vertrokken we naar onze voorlaatste bestemming: Scottsbluff in Nebraska, de zevende staat tijdens onze reis.

Na een mooie korte rit door de glooiende prairies maakten we een tussenstop bij de Mammoth Site in Hotsprings. Hier ontdekte men bij graafwerkzaamheden voor een bouwproject in de jaren 70 dat er grote botten in de grond lagen. Verder onderzoek door archeologen wees uit, dat er heel veel overblijfselen van mammoeten en ook sabeltandtijgers uit de periode van 140.000 tot 190.000 jaar geleden in de bodem lagen. De plek bleek een oude zgn 'sinkhole' te zijn die was ontstaan na de ijstijd.

Het bijzondere van dit museum is, dat men het over de oude 'sinkhole" heeft gebouwd, dat de meerderheid van de gevonden resten op hun oorspronkelijke vindplaats liggen en dat er nog dagelijks aan de opgravingen wordt gewerkt. Tijdens ons bezoek waren er ook tenminste 5 mensen daar aan het werk. Nergens ter wereld zijn er op zo'n klein terrein zoveel mammoetresten gevonden. In een film werd uitgelegd waarom juist op die plek zoveel mammoetresten zijn aangetroffen en hoe de ontdekking plaatsvond. Het was een leuke onderbreking van onze reisdag.

Hierna vertrokken we naar Scottsbluff, weer een reis over lange rechte wegen door de oneindig lijkende prairies. In de eerste 100 km kwamen we één tegenligger tegen en twee goederentreinen. We voelden ons dus bijna alleen op de wereld. En dat is niet zo gek als je weet dat South Dakota bijna 5x zo groot is als Nederland, terwijl er maar ruim 800.000 mensen wonen.

Onderweg reden we de staat Nebraska binnen, ook zo'n lege staat. Nebraska is iets groter dan South Dakota en heeft slechts 1,8 miljoen inwoners. De lunch hebben we genuttigd in een heel klein houten cafeetje in 'the middle of nowhere'. Het was er niet heel druk, maar toch zat het bijna helemaal vol. De sandwiches waren lekker.

Net toen we daar weggingen, begon het hard te waaien, te regenen en te onweren. We hadden de buien al wel zien aankomen, maar toch verrastte het noodweer ons wel. De buien met hagel en regen waren af en toe zo hevig dat de weg nog nauwelijks te zien was. Gelukkig ging het ook weer over en toen we in Scottsbluff aankwamen, scheen de zon al weer volop.

De stad Scottsbluff is ontstaan in de buurt van een hoge ronde klif (bluff) langs deNorth Platte River. Die hoge klif werd genoemd naar een handelaar in pelsen (Hiram Scott) die daar in 1828 stierf. Scottsbluff en de nabijgelegen Chimney Rock waren in de jaren 1841 - 1869 bakens in de lege prairies voor de ca. 350.000 pioniers die hun geluk gingen zoeken in het westen van Amerika.

Na het inchecken bij ons hotel vertrokken we meteen naar het Nationaal Monument Scottsbluff. We reden met de auto naar de top van de klif en hebben daar een half uurtje gewandeld en foto's gemaakt. In het museum hebben we de verhalen gelezen van de pioniers en gelukszoekers die hier met hun wagon trains (lange stoet van huifkarren) langs trokken op zoek naar goud in Californië of vruchtbare grond in Oregan.

We hebben deze afwisselende dag afgesloten met een lekkere Amerikaanse maaltijd.

1. JIL:
    21 juni 2022
    Is toch prachtig Sander.
    Is dit het einde van jullie reis ?
  2. Sander:
    22 juni 2022
    Nee, vrijdagavond hier vliegen we naar huis, zaterdag eind vd middag thuis