Van Medora naar Rapid City (South Dakota)

16 juni 2022 - Spearfish, South Dakota, Verenigde Staten

donderdag 16 juni

Het weer was deze morgen een stuk beter dan de dag ervoor. Toen we om half 9 vertrokken scheen de zon en was de temperatuur al aangenaam.

Eerst reden we ruim 3 uur over een eindeloos lange en glooiende weg door de schier oneindige prairies. De groene vlaktes werden af en toe opgesierd met rotspartijen, ranches en een paar kleine stadjes. In een daarvan, Buffalo, dronken we in een verder lege saloon een bakje koffie. De volgende spreuk boven de bar liet aan de drankvoorkeur van de plaatselijke bevolking weinig te raden over: What whiskey cannot cure, there is no cure for

Nadat we onderweg nog een keer op de rem moesten voor een vosje dat wat onvoorzichtig was met oversteken, arriveerden we even na het middaguur in de stad Spearfish. Daar hebben we bij Applebees een kopje lekkere tomatensoep (de eerste tijdens deze reis) en een heerlijke salade gegeten.

Na de lunch hebben we een mooie route gereden door Spearfish Canyon in de Black Hills. De steile rotswanden zijn er bijna allemaal begroeid met naaldbomen. Na diverse stops kwamen we aan in het voormalige westernstadje Deadwood, dat zijn ontstaan halverwege de 19e eeuw ook te danken heeft aan de goldrush. Het stadje is ook bekend van een gelijknamige TV serie (HBO 2004 - 2006) en de film Deadwood uit 2019. Heel veel toeristen komen echter naar dit stadje, omdat er enkele Western helden liggen begraven op Mount Moriah Cemetery. De bekendste daarvan zijn Martha Jane Canary alias Calamity Jane (1852 - 1903) en James Butler Hickok alias Wild Bill Hickok (1837 - 1876). Beide Western helden spelen ook een rol in de serie en in de film.

Calamity Jane was een van de stoerste vrouwen in het oude wilde westen. Ze diende o.a. in het Amerikaanse leger en had een tijdje een relatie met Wild Bill Hickok waaruit een kind zou zijn geboren. Ze komt ook voor in enkele strips van Lucky Luke en één strip draagt zelfs haar naam. Haar laatste wens was om naast Wild Bill  begraven te worden en dat is ook gebeurd.

Wild Bill Hickok was in zijn tijd al een volksheld. Hij diende in het leger en was ook sheriff. Scènes uit Westernfilms zijn geïnspireerd door verhalen over hem, zoals tweegevechten tussen revolverhelden en schietpartijen n.a.v. een potje poker. Hij was een verwoed pokeraar en in 1876 werd hij tijdens een potje poker in Saloon 10 in Deadwood van achteren door zijn hoofd geschoten door Jack McCall.

De stad Deadwood is na de dood van  Wild Bill enkele keren door brand verwoest, maar de huidige Main Street heeft nog wel een beetje de uitstraling van zo'n Western stadje uit die tijd. We hebben er eerst de graven van de twee Western helden bezocht en daarna door het stadje  gewandeld en een biertje gedronken in Wild Bill Bar.

Aan het einde van de middag zijn we naar ons hotel in Rapid City gereden. In het centrum was het een gezellige boel met optredens van diverse bandjes, een straatmarkt,  e.d. We zijn er daarom na het eten nog een tijdje rond blijven hangen.

1. Karel:
    17 juni 2022
    Wat 'n afstanden leggen jullie af. Knap hoor ! Maar meegenomen dat de brandstof daar aanzienlijk lager ligt.. We reizen met de verhalen en foto's 'n beetje met jullie mee. Dank voor het toesturen. Geniet samen nog van de resterende dagen. Groetjes vanuit 'n warm Teteringen.. K&K
  2. Sander:
    17 juni 2022
    Er zijn idd dagen dat we grote afstanden rijden maat auto rijden is hier heel relaxed. Je ziet veel onderweg, leuke muziek aan en de kilometers vliegen onder je wielen door. Leuk dat jullie ons volgen.
  3. JIL:
    17 juni 2022
    En ?? Els ook naar haar zin ? Groetjes vanuit t Veer. Nog een paar dagen flink warm hier.
    Veel vakantieplezier nog. GROETJES.
  4. Laurie:
    18 juni 2022
    Hi Sander and Els
    I am enjoying traveling with you on this trip. Looks like you are having a good time. Hugs and kisses to both of you