Van Billings naar Medora (North Dakota)

15 juni 2022 - Billings, Montana, Verenigde Staten

woensdag 15 juni

Het was een pittig dagje vandaag, vanwege de ruim 500 km die we moesten rijden maar vooral vanwege het weer in de middag.

Wat dat laatste betreft: we weten nu dat er meerdere plaatsen in de USA zijn met de naam Medora. Ik had voor ons vertrek op Weerplaza gekeken wat voor weer het in Medora zou zijn: zonnig en 35 graden Celsius. In het Medona waar we aankwamen, regende het en was het hooguit 13 graden.

Voor vertrek hebben eerst onze jarige kleinzoon Fabian gebeld en gefeliciteerd met zijn 9e verjaardag. Daarna vertrokken we om half 9 uit Billings met een stormachtige, koude wind. De eerste 3 uur was het prima weer om te rijden, droog en regelmatig een zonnetje. Toen we goed en wel de grens met North Dakota hadden gepasseerd, begon het gaandeweg steeds harder te regenen en te waaien. Dat maakte het rijden er niet leuker op

De eerste 350 km waren vlotjes verlopen, want met een bijna rechte 4-baansweg bijna helemaal alleen voor jezelf schiet het lekker op.

Toen we in het Theodore Rooseveldt National Park aankwamen, regende en waaide het zo hard dat we nauwelijks de auto uit konden komen. Toch hebben we de hele scenic route gereden en een paar stops gemaakt om foto's te maken. Wandelen zat er helaas niet in en van het wild hebben we ook niks gezien. Het park bestaat uit een aantal prachtige rotsformaties ( Badlands ) en uitgestrekte grasvlaktes. Dwars door het park stroomt de Little Missouri River.

Het park is genoemd naar president Theodore Roosevelt (1901 - 1909), omdat hij in de jaren 80 van de 19e eeuw in het noordelijke deel van het park een ranch heeft gehad en er een graag geziene gast was bij jachtpartijen en ruiterwedstrijden. Als president heeft hij dit gebied de status van nationaal park gegeven. Ook veel andere nationale parken hebben hun status aan hem te danken.

Na het bezoek aan het park zijn we naar het hotel gereden. Medona is een klein dorpje waar weinig of niets te beleven is. Het is de uitvalsbasis voor bezoekers aan het Theodore Rooseveldt NP en trekt daarom vele toeristen, hikers, fietsliefhebbers e.d.

1. Susanne den Boer:
    16 juni 2022
    Balen van het weer! Hopelijk knapt het snel op!
  2. JIL:
    16 juni 2022
    Zijn er zoveel van die natuurparken in Amerika ?
    Hier is hier nog steeds prachtig weer.
    Komt dat nou omdat jullie weg zijn ?
    Ik verwacht wel wat spannender verhalen.
    GEINTJE veel vakantieplezier.