Yellowstone National Park (1)

10 juni 2022 - West Yellowstone, Montana, Verenigde Staten

vrijdag 10 juni

Deze ochtend hebben we eerst zelf een ontbijt en lunchpakket  klaargemaakt en daarna een deel van onze kleding gewassen en gedroogd in de aanwezige machines.

Om 12 uur vertrokken we naar het park om de noordelijke lus te gaan rijden. Het begin verliep niet voorspoedig want over de eerste 10 km deden we ruim een uur. Dat kwam omdat er twee bisons op de weg liepen en de meeste automobilisten daar een tijdje achter bleven rijden. Daaardoor ontstond een gigantische file. Nadat we die twee kolossen waren gepasseerd, ging het gelukkig een stuk sneller. We hebben onderweg veel stops gemaakt om foto's te maken en regelmatig een stukje te wandelen.

Yellowstone NP bestond op 1 maart jl. 150 jaar. Het kreeg de status van nationaal park in 1872 van president Ulysses S. Grand. Het park is bijna 9000 km2 groot. Het grootste deel ligt in Wyoming en kleinere gedeeltes in de staten Montana en Idaho.  De gemiddelde hoogte is het park is 2440 meter. Vooral in het zuidelijke en oostelijke deel van het park lag nog veel sneeuw. De meeste toeristen komen naar het park voor het wild en de geisers.

We reden aan de westkant naar het noorden en daarbij viel op dat het er erg nat was ( veel wetlands) en veel vulkanische activiteit. Dat laatste bleek bijv. bij Roaring Mountain, die letterlijk 'witheet' was en waar op diverse plekken stoom uitkwam. Het hoogtepunt waren de Mammoth Hot Spings, waar de vele warme bronnen fantastische kleuren en vormen gecreëerd hebben.

Toen we via de noordelijke route naar het oosten reden, veranderde het landschap compleet. We zagen daar groene heuvels en valleien zoals we die kennen van Oostenrijk. Aan de oostkant van het park werd het weer wat ruiger met canyons, watervallen en op Mount Washburn op sommige plekken nog 0.5 m tot 1 meter sneeuw. Onderweg zagen we hier een zwarte beer met jong.

De laatste uitgebreide stop maakten we bij Norris Geyser Basin, een groot gebied waar het flink borrelde en er veel stoom uit de poelen kwam. Daarna reden we terug naar het stadje West Yellowstone, een echt toeristenoord met veel winkels en horeca. We aten bij hetzelfde Italiaanse restaurant en dat bleek weer een voltreffer.

1. Hella Kimmel:
    11 juni 2022
    Goeiemorgen!!! Sander, van harte proficiat met je verjaardag en een gezellige dag gewenst!!!! Leuke reisverslagen!!
    Groetjes, Johan en Hella
  2. Laurie:
    11 juni 2022
    Happy Birthday Sander!! Hope you have a very nice day with Els and all the fun that you are having in Yellow Stone Park!!